Ako sa Mozilla snaží opraviť YouTube algoritmus?

Dostali ste niekedy na YouTube odporúčané video, nad ktorým sa Vám pozastavil rozum? Mozilla (áno, vydavateľ Firefoxu) sa snaží zistiť, prečo to tak je.

To, ako funguje algoritmus odporúčaných videí na YouTube, je jednou z najväčších záhad súčasného internetu. Pozriete si jedno video, v ktorom zručný domáci majster stavia stôl, a v nemom úžase označíte, že sa Vám toto video páči. Najbližší týždeň však na domovskej stránke YouTube, v sekcii Odporúčania, neuvidíte nič iné než Indov stavajúcich bazény uprostred džungle. Mozilla má však v pláne rozlúsknuť, ako tento algoritmus funguje, a možno aj prísť na to, ako ho opraviť.

Zdroj: Mozilla

Prečo je algoritmus odporúčaní na YouTube zlý a nebezpečný?

Vyššie sme uvideli pre niekoho možno úsmevný príklad zlyhania spomínaného algoritmu. No vo viacerých prípadoch sa už stalo, že odporúčané videá moc úsmevné neboli. V jednom z príbehov, ktoré Mozilla zverejnila v snahe odôvodniť svoje konanie, používateľ vyhľadával videá s vikingskou tematikou, no neskôr mu boli odporúčané videá propagujúce rasovú nenávisť. Ani náhodou sa ale nejedná o ojedinelý prípad. Iný používateľ nahlásil, že po vyhľadaní kľúčového slova „fail“, niekoľko dní dostával odporúčané videá smrteľných automobilových nehôd.

„Veľa pozornosti ohľadom dezinformácií je venovanej– a to zaslúžene – Facebooku. V digitálnom ekosystéme sú však aj mnohé ďalšie elementy, ktorým sme sa nevenovali dostatočne a YouTube je jedným z nich. Začali sme sa pozerať na to, čo YouTube hovorí o tom, ako odporúčajú svoj obsah, a všimli sme si, že vedia o problémoch s algoritmom a tvrdia, že robia progres smerom k lepšiemu. Nemali sme však ako toto tvrdenie overiť.“

Ashley Boyd – viceprezident jednania s verejnosťou

Doteraz sa nikto nepokúšal prísť na to, prečo algoritmus funguje práve takým spôsobom, akým funguje. YouTube vo verejnom prehlásení priznáva, že o podobných prípadoch vie, a už niekoľkokrát vynaložili snahu tieto problémy vyriešiť – vyzerá to tak, že zatiaľ neúspešne.

Mozilla využíva svoj najrozšírenejší produkt – Firefox

Spoločnosť prišla s rozšírením pre Mozillu Firefox a Google Chrome, ktoré umožňuje nahlasovať neželané videá zobrazujúce sa medzi odporúčaniami. Rozšírenie sa nazýva RegretsReporter a nezbiera o Vás ani o tom, čo sledujete žiadne informácie až do momentu, kedy mu to sami prikážete. Keď teda zbadáte nevhodné video, môžete ho označiť. Následne rozšírenie zozbiera informácie o konkrétnom odporúčaní a aj o tom, akými videami ste sa k nemu dostali. Tieto informácie sú potom zozbierané a použité na skúmanie algoritmu.

Zdroj: Mozilla

Spoločnosť Mozilla je odhodlaná stráviť 6 mesiacov zberaním informácií od používateľov. Na konci tohto obdobia sa dočkáme verdiktu, ktorý má za cieľ zlepšiť nielen YouTube algoritmus, ale aj verejné vnímanie umelej inteligencie. Algoritmus, ktorý YouTube používa, nie je nič menej než umelá inteligencia, ktorá predpovedá, čo by sa Vám mohlo páčiť na základe toho, čo ste sami povedali, že sa Vám páči.