500 wattový motor Monorim pre elektrokolobežky Xiaomi.

Testovali sme pre vás zaujímavý 0,5 kW motor pre elektrické kolobežky Xiaomi od overenej značky Monorim.

Obľúbenosť elektrických kolobežiek Xiaomi je aj v našich končinách veľká. Pri nízkej hmotnosti, dobrej skladnosti, ponúkajú slušný výkon. Mnoho majiteľov túži ešte viac si ich vylepšiť. Niekto chce mať pohodlnejšiu, príjemnejšiu jazdu, niekto potrebuje dlhý dojazd, niekto čo najvyššiu rýchlosť, niekto perfektnú akceleráciu a zvládanie stúpaní.

Nový 500 wattový motor od firmy Monorim údajne ponúka oproti originálnym 250 W a 300 W motorom zvýšenie maximálnej rýchlosti, dynamiky, krútiaceho momentu a to bez možnosti dostať defekt. Ako to je v skutočnosti, zistíte v tomto článku.

Vonkajšia prehliadka motora

Motor sa dodáva aj s konektormi pre riadiacu jednotku Xiaomi, takže čo sa týka elektrického zapojenia, je to bez problémov.

motor 500 W Monorim, zdroj Techmaniak

Súčasťou motorového kolesa je plná gumená pneumatika s vnútornými dutinami. Odpadajú teda starosti s defektami a hustením pneumatiky, ale treba rátať s tvrdšou jazdou a vyššou hmotnosťou.

detail plnej pneumatiky, zdroj Techmaniak

Celková hmotnosť tohoto 500 wattového motorkolesa je 4090 gramov. Je to zhruba o 1 kg viac proti originálnym motorom s dušovými pneumatikami. (250 wattový motor váži približne 2900 gramov. 300 wattový motor z „pročka“ 3100 gramov) Samotná „gumená obruč“ má 1070g. Má priemer 10 palcov oproti 8,5 palcovým originálnym pneumatikám CST. Môže preto vzniknúť problém pri montáži kolesa na prednú vidlicu: koleso je veľmi tesne pri blatníku. Treba to riešiť úpravou blatníka, alebo jeho odstránením, prípadne motor usadiť do vidlice o 1 – 2 mm nižšie. Bez starostí to je, ak namiesto prednej vidlice máte predné pruženie Monorim.

Interná prehliadka

celok rozobratého motora, zdroj Techmaniak

Po odskrutkovaní piatich skrutiek a sňatí veka motora sa nám otvára pohľad do vnútra. Asi najdôležitejší indikátor toho, aký silný bude motor, je šírka kotvy statora a magnetov rotora. Platí: čím viac tým lepšie. Nameraných 27,4 mm, je síce menej ako má originálny 300 wattový, ale viac ako pri 250 wattovom motore od Xiaomi.

šírka statorových plechov je 27,4 mm, zdroj Techmaniak

Najpríjemnejším prekvapením je stator s veľkým priemerom: má až 115 mm. To je o 10 mm viac ako pri všetkých ostatných motoroch pre kolobežky Xiaomi, ktoré majú statory o priemere 105 mm. To sľubuje výborný krútiaci moment – ťah v kopcoch.

Druhým príjemným prekvapením je počet žíl medeného vinutia: Je tam 9 žíl o priemere 0,5 mm, čo tvorí prierez až 1,76 mm2 . Je to najviac zo všetkých motorov, ktoré pasujú na elektrokolobežky Xiaomi. ( 250 W motor má 5 žíl o priemere 0,5 mm, čo dáva prierez 0,98 mm2. 300 W „pročkový“ motor má 7 žíl o priemere 0,5 mm vytvárajúcich celkový prierez 1,18 mm2.)

Dostatočný prierez vinutia 1,76 mm2 je výborný predpoklad toho, že motor od Monorimu sa nebude tak prehrievať a znesie aj vyšší prúd, čo znamená v konečnom dôsledku vyšší výkon.

veľký stator s 9 žilovým vinutím, zdroj Techmaniak

Podmienky testovania

Ako prebiehalo skúšanie motora? Najprv sme na elektrokolobežke Xiaomi s plne nabitou štandardnou 36 voltovou batériou, 300 wattovým motorom, obutou na 10 palcových pneumatikách viackrát prešli presne danú trasu s dlhou rovinou aj extrémnym 700 metrov dlhým stúpaním. Hmotnosť jazdca bola 80 kg. Maximálny prúd z batérie nastavený na 19 A.

Potom sme vymenili motor za 500 wattový a s plne nabitou batériou sme absolvovali jazdy na tej istej trase.

Výsledky

500 W motor Monorim dosiahol (s 10 “ pneumatikami) na rovine o 4 – 5 km/h vyššiu rýchlosť ako fabrický motor, t. j. cca 41 km/h.

V prudkom, dlhom stúpaní mal lepší ťah a tam, kde sa 300 wattový už zastavil, motor od Monorimu tento najstrmší úsek ešte zvládol (síce len rýchlosťou chodca) bez zostupovania z kolobežky.

500 wattový motor sa pri rovnakom zaťažení menej zohrieval a spotreba elektriny bola približne rovnaká.

Záver

Stator s veľkým priemerom síce spôsobuje, že zvýšenie maximálnej rýchlosti je oproti fabrickému motoru mierne, ale krútiaci moment tak potrebný pri stúpaniach je výborný.

Ak by sme chceli plne využiť potenciál tohto motora, bolo by ideálne k originálnej 36 voltovej batérii ( ktorá má 10 sérií Li-on článkov a výsledné napätie 36 V ) pridať ešte 2 série článkov a zvýšiť tak napätie na 43,2 V, čo zvládne aj originálna riadiaca jednotka Xiaomi. V takom prípade nie je problém na rovine dosiahnuť aj s 95 kilogramovým jazdcom 50 km/h.

Alebo si rovno nainštalovať 48 voltovú batériu a k tomu inú riadiacu jednotku. Celú sadu „U5 non-pro/pro upgrade kit to be 48v 500w“ ponúka aj firma Monorim:

https://www.monorim.store/product-detail/Monorim-%E2%80%93-kit-de-mise-%C3%A0_pid-2b776a7f414446cf82e1e9315c552712.html

Veľký prierez vinutia 500 W motora ( 1,76 mm2 ) umožňuje skúsenejším e-kolobežkárom, softvérovo zdvihnúť maximálny prúd, ktorý má tiecť do motora až k hodnotám okolo 30 A bez toho, že by sa motor pri krátkodobej maximálnej záťaži nejak extrémne prehrieval. Keďže v elektrotechnike stále platí vzorec P = U .I, tak napr. pri napätí 43,2 V a prúde 30 A atakujeme hodnotu 1300 W. A to je už naozaj slušné.

Za spomenutie stojí ešte možnosť pri tomto motore s plnou pneumatikou, že jednoduchým vyrezaním otvoru do korpusu a diery do krytu motora sa dá vložiť namiesto plnej pneumatiky duša (s ohnutým ventilom) s pneumatikou 10 x 2,25“ (napr. od firmy CST). V takom prípade sa pri nahustení na správny tlak, zlepší tlmenie nerovností na ceste.

vyrezaný otvor pre umiestnenie duše, zdroj Facebook

Celkom na koniec si dovolím napísať, že 500 wattový motor Monorim je momentálne najlepší motor, ktorý pasuje na elektrokolobežky Xiaomi. Ponúka rýchlosť ako 350 wattový „klon“ o ktorom sme písali tu, ale pri výbornom krútiacom momente vo svahoch, kde 350 W motoru už dochádza dych.

Motor 500W od Monorimu je dostupný už aj na SK eshope amperservis.sk.